YÜRÜRLÜKTEKİ TÜM SİGORTA PRİM TEŞVİKLERİ
PRİM TEŞVİKLERİ
Bilindiği gibi, 5510 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun uygulanmasında aynı
Kanunun 4/a maddesi kapsamında sigortalı çalıştıran işverenlere bazı prim
teşvikleri sağlanmış bulunmaktadır. Çeşitli tarihlerde yayımlanmış olan yasalar
ile sağlanan bu teşviklerden hangi koşullarla ve ne şekilde yararlanılacağına
ilişkin hususlar aşağıda başlıklar halinde açıklanmış bulunmaktadır.
1) % 5 Prim Teşvikinden
Yararlanabilmek İçin;
(SGK Genelge No: 2009/139,
2011/45)
Prime esas kazanç
matrahının uygulandığı malullük, yaşlılık ve ölüm sigortası kolunun prim oranı
% 20 olup, bu oranın % 11 ‘ini işveren hissesi oluşturmaktadır. Bu teşvik, % 11
olan işveren hissesinin 5 puanlık kısmının Hazinece ödenmesini öngörmektedir.
Bunun için,
§
Aylık prim ve hizmet belgeleri (A P H B) yasal süresi
içinde verilmelidir.
§
Kesinleşmiş prim ve idari para cezası borcu
bulunmamalıdır. (Yargı sürecindeki prim ve idari para cezaları kesinleşmiş borç
olarak değerlendirilmemektedir)
§
5 puanlık prim indiriminden yararlanıldıktan sonra
geriye yönelik olarak mahkeme ilamı, müfettiş raporu vs. gibi nedenlerle sonradan
verilen aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı prim ve idari para cezası
borcu tahakkuk etmesi durumunda geçmişte yararlanılan 5 puanlık indirim geri
alınmaz.
§
Kayıt dışı sigortalı çalıştırılmamalıdır. (Yaptırımı:
Tespit tarihinden itibaren bir yıl yararlanılamaz)
§
Uygulama işyeri bazında yapılmaktadır.
§
İhale konusu işler kapsama girmemektedir.
Ancak, Ziraat Bankası ve
Halk Bankasınca ihale edilen hizmet alımı niteliğindeki işler 4734 sayılı Kamu
İhale Kanunu kapsamında olmaması nedeniyle bu teşvikin uygulanmasına engel
değildir.
§
Aylık prim ve hizmet belgesi gönderilirken 05510 Kanun
türü ile sisteme girilmelidir.
§
Seçilebilecek APHB türleri : 1-4-5-6-13-24-29-30-31-32
§
SGDP’ye tabi olan, yabancı ülkede çalışan ve harp
malulü olduğu halde işyerinde çalışan sigortalılardan dolayı bu teşvikten
yararlanılamaz. Ancak bu kimseler sigortalı sayısının tespitinde dikkate
alınır.
§
Alt işverenlerin borcu varsa, hem işveren, hem de
borcu olan alt işveren teşvikten yararlanamaz. Buna karşılık, işverenin borcu
olup, alt işverenin borcu yoksa, alt işveren teşvikten yararlanabilir. (SGK’nın
sistemi, bu konuda gereken sorgulamayı yapmaktadır.)
§
Yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve
bunlara ilişkin gecikme cezası ve 4447 sayılı Kanunun geçici 7 nci, geçici 9
uncu ve geçici 10 uncu maddesinde,
- 4857 sayılı Kanunun 30
uncu maddesinin altıncı fıkrasında (Özürlü sigortalılar),
- 5510 sayılı Kanunun ek 2
nci maddesinde (Ekonomi Bakanlığınca verilen),
- 5225 sayılı Kanunun 5
inci maddesinde (Kültür yatırımları),
- 5746 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinin üçüncü fıkrasında (AR-GE teşviki) ve
- 6111 sayılı Kanunda
(İlave istihdam)
öngörülen sigorta prim
desteğinden yararlanılması sırasında, öncelikle 5 puanlık prim desteğinden
yararlanılacak, ardından belirtilen Kanunlarda öngörülen desteklerden, işveren
hissesine isabet eden beş puanlık kısım düşüldükten sonra kalan işveren hissesi
üzerinden ilgili kanunlarda öngörülen oranlar üzerinden yararlanılabilecektir.
§
Bu teşvikten yararlanan işverenler 4447/50 nci madde
ile sağlanan (işsizlik ödeneği alanlar ile ilgili) teşvikten yararlanamaz.
§
Bu teşvikten yararlanılabilmesi için sigortalı
sayısının önemi ve ilave sigortalı çalıştırılma zorunluluğu bulunmamaktadır.
§
Teşvik uygulamasında süre şartı yoktur.
§
5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesine göre belirlenen
alt sınır uygulamasına tabi değil. Dolayısıyla alt sınırın üzerindeki brüt
ücretin tamamı teşvik kapsamında girer.
§
Prim borçlarının KDV iadesi alacaklarından mahsup
suretiyle ödenmesi de mümkün olup, bu tür ödemelerde 5 puanlık prim indirimi
uygulanabilmektedir.
2) 4447 sayılı Yasanın 50.
maddesi ile sağlanan prim teşviki
(İş göremezlik ödeneği
alanlar ile ilgili)
(SGK genelge No:4/12/2009
tarihli, 2009-149 sayılı)
İşsizlik ödeneği alan
sigortalıların istihdamına ilişkin uygulanan teşvik 1/10/2009
tarihinden itibaren uygulanmakta olup, söz konusu teşvikten yararlanabilmek
için;
§
Sigortalının 01/10/2009 veya sonraki bir tarihte işe
alınmış olması,
§
İşe giriş tarihi itibariyle işsizlik ödeneği almaya
hak kazanmış olması,
§
Sigortalının işe alındığı tarihten önceki aydan
başlanarak son altı aylık dönemde aylık prim ve hizmet belgelerinde
bildirilen ortalama sigortalı sayısına ilave olarak işe alınmış olması,
§
İşsizlik ödeneği almaya hak kazanmış olan
sigortalının, işsizlik ödeneği almaya hak kazanmadan önce son çalıştığı işyeri
haricindeki bir işyerinde işe başlamış olması, gerekmektedir.
§
Bu teşvik, sadece prime esas kazanç alt sınırı
üzerinden tahakkuk eden primleri kapsamaktadır.
§
Bu Teşvik uyarınca, kısa vadeli sigorta kolları
priminin 1 puanlık kısmı, malullük yaşlılık ve ölüm sigortası priminin tamamı,
ve genel sağlık sigortası priminin tamamı İşsizlik Sigortası Fonundan
karşılanmaktadır.
§
Kayıt dışı işçi çalıştırılması durumu bu teşvikin
uygulamasını etkilemiyor.
§
APHB türü olarak sisteme 1591 kanun numarası seçilerek
bildirim yapılmalıdır.
§
Bu teşvikten yararlanan işverenler diğer teşviklerden
yararlanamaz.
§
İhale konusu işler kapsam dışındadır.
§
İşverenler, ilgili sigortalıya ait işsizlik süresini
gösterir belgeyi, hak kazandığı tarihi gösterir belge ile birlikte SGK’ya
bizzat başvurmalıdır.
3) 6111 sayılı Torba Yasası
ile sağlanan prim teşviki (4447 sayılı Yasanın Geçici 10 uncu Mad.)
(SGK Genelgesi: 2011-45)
§
Bu teşvikten yararlanılabilmesi için, sigortalının;
a) 1/3/2011 ila 31/12/2015 (31.12.2020 tarihine kadar uzatıldı. 28.12.2015
tarih 29576 sayılı Resmi Gazete) tarihleri arasında işe
alınmış olması,
b) 18 yaşından büyük
olması,
c) İşe alındığı tarihten
önceki altı aylık dönemde Kuruma verilmiş olan aylık prim ve hizmet
belgelerinde kayıtlı olmaması,
ç) Fiilen çalışması
gerekmektedir.
§
İşyeri Özel sektör işvereni olmalıdır.
§
Sigortalının, ortalama sigortalı sayısına ilave olarak
çalıştırılması gerekmektedir.
§
Prim, idari para cezası borcu bulunmamalıdır.
§
Aylık prim ve hizmet belgeleri yasal süresi içinde
Kuruma verilmelidir.
§
Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde
ödenmesi gerekir.
§
Destekten yararlanılabilmesi için;
- Kanunun 4 / b bendi
kapsamındaki sigortalılık bu teşvikten yararlanılmasına engel teşkil
etmemektedir.
- Çırak ve öğrenciler,
stajyerler, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa tabi olarak kısmi zamanlı
çalıştırılanlar, T. İş Kurumunca düzenlenen kurslara katılmış olanlar, işe
giriş tarihinden önceki altı aylık süre içinde Kuruma bildirilmiş süreler
içinde dikkate alınmamaktadır.
§
Fiilen çalışılmayan (örneğin istirahatlı) sürelerde
teşvikten yararlanılamamaktadır.
§
İhale konusu işler uygulama kapsamına girmiyor.
§
Sigortalının ortalama sigortalı sayısına ilave olarak
çalıştırılması gerekir.(Ortalama sigortalı sayısının tespitinde, yarıma kadar
kesirler atılacak, yarım ve üzeri ise tama iblağ edilecektir. )
§
SGDP’ye tabi olarak çalışanlar ile 0 gün ve 0 kazançlı
olan sigortalılar da işçi sayısının tespitinde sigortalı sayısına dahil
edilecektir.
§
İşyerinin SGK’ya borcunun bulunmaması gerekir. (15,00
TL ye kadar olan alacak asılları sorgulama sırasında dikkate alınmamaktadır)
§
Aylık prim ve hizmet belgeleri 06111 kanun numarası
seçilere gönderilmelidir.
§
Borçları taksitlendirilmiş olan işverenler bu
teşvikten yararlanabileceklerdir.
§
Borçlar kesinleşinceye kadar yasal ödeme süresi geçmiş
borç kapsamında değerlendirilmeyecektir.
§
Aylık prim ve hizmet belgesi yasal süresi içinde gönderilmelidir.
§
SPEK üst sınırına kadar olan kazançlardan dolayı
teşvikten yararlanılması mümkündür.
§
Tahakkuk eden sigorta primleri yasal süresi içinde
ödenmelidir.
§
a) 18 yaşından büyük ve 29 yaşından küçük erkekler ile
18 yaşından büyük kadın sigortalılar yönünden;
1/3/2011 ila 31/12/2015 (31.12.2020
tarihine kadar uzatıldı.) tarihleri arasında işe alınan 18 yaşından büyük ve 29
yaşından küçük erkekler ile 18 yaşından büyük kadın sigortalılardan, işe giriş
tarihi itibariyle;
a.1) Mesleki yeterlilik
belgesi sahibi olup belgede belirtilen meslek ya da alanlarda işe alınan
ve/veya çalıştırılan, ancak Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olmayanlardan
dolayı, 48 ay süreyle,
a.2) Mesleki yeterlilik
belgesi sahibi olup belgede belirtilen meslek ya da alanlarda işe alınan
ve/veya çalıştırılan ve ayrıca Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olanlardan
dolayı, 54 ay süreyle,
a.3) Mesleki ve teknik
eğitim veren orta veya yüksek öğretimi ya da Türkiye İş Kurumunca düzenlenen
işgücü yetiştirme kursunu bitirip belgede belirtilen meslek ya da alanlarda
işe alınan ve/veya çalıştırılan, ancak Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz
olmayanlardan dolayı, 36 ay süreyle,
a.4) Mesleki ve teknik
eğitim veren orta veya yüksek öğretimi ya da Türkiye İş Kurumunca düzenlenen
işgücü yetiştirme kursunu bitirip mesleği ile ilgili alanda çalıştırılan ve
Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olanlardan dolayı, 42 ay süreyle,
a.5) Mesleki yeterlilik
belgesi sahibi olmayan, mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek
öğretimi ya da Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu
bitirmeyen ve Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz de olmayanlardan dolayı, 24 ay
süreyle,
a.6) Mesleki yeterlilik
belgesi sahibi olmayan, mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek
öğretimi ya da Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu
bitirmeyen, ancak Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olanlardan dolayı, 36 ay süreyle,yararlanılabilecektir.
§
b) 29 yaşından büyük erkek sigortalılar yönünden;
Bu teşvikten, 1/3/2011 ila
31/12/2015 (31.12.2020 tarihine kadar uzatıldı.) tarihleri arasında işe alınan 29 yaşından
büyük erkek sigortalılardan, işe giriş tarihi itibariyle;
b.1) Mesleki yeterlik
belgesi sahibi veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi ya
da Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu bitiren ve belgede
belirtilen meslek ya da alanlarda işe alınan ve/veya çalıştırılan, ancak
Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olmayanlardan dolayı, 24 ay süreyle,
b.2) Mesleki yeterlik
belgesi sahibi veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi ya
da Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu bitiren, mesleği
ile ilgili alanda çalıştırılan ve Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olanlardan
dolayı, 36 ay süreyle,
b.3) Mesleki yeterlik
belgesi almamış veya mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi
ya da Türkiye İş Kurumunca işgücü yetiştirme kursunu bitirmemiş, ancak Türkiye
İş Kurumuna kayıtlı işsiz olanlardan dolayı 6 ay süreyle, yararlanılabilecektir.
c) 5510 sayılı Kanunun 4
(a) maddesi kapsamında çalışmakta iken mesleki yeterlik belgesi alanlar veya
mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi bitirenler yönünden;
c.1) Bu teşvikten, 12 ay
süreyle yararlanılabilecektir.
c.2) Erkek sigortalının işe
alındığı tarihte 29 yaşından büyük olup olmadığı üzerinde durulmayacaktır.
c.3) 1/3/2011 tarihinden
önce işe alınmış olan sigortalılar mesleki yeterlik belgesini veya mesleki ve
teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi 1/3/2011 ila 31/12/2015 tarihleri
arasında almış/bitirmiş olsalar dahi, bahse konu sigortalılardan dolayı, söz
konusu destekten yararlanılması mümkün olamayacaktır.
c.4) Söz konusu
sigortalıların bu belgelerde belirtilen mesleklerde ya da alanlarda bizzat
çalıştırılmaları gerekmektedir.
§
Bu teşvikten, belge veya öğrenim durumu haricindeki
diğer şartları sağlamış olması
nedeniyle yararlanmakta
olan sigortalının, 1/3/2011 ila 31/12/2015 tarihleri arasında
çalışmakta iken mesleki yeterlik belgesi alması veya mesleki ve teknik eğitim
veren orta veya yüksek öğretimi bitirmesi durumunda, belge veya öğrenim durumu
ile ilgili şartın çalışmakta iken sağlanmış olması nedeniyle söz konusu
sigortalıdan dolayı bahse konu destekten mevcut yararlanma süresine ilave
olarak 12 ay süreyle daha yararlanılabilecektir.
§
Bu teşvik uygulamasından mesleki yeterlilik belgesine
bağlı bir yararlanma olması için
mesleki yeterlilik
belgesinin Mesleki Yeterlilik Kurumundan alınmış olması gerekmektedir.
§
Mesleki yeterlilik belgesi sahibi olan veya mesleki ve
teknik eğitim veren orta veya
yüksek öğretimi ya da
Türkiye İş Kurumunca düzenlenen iş gücü yetiştirme kursunu bitirmiş olan
sigortalıları meslekleri ile ilgili alanlarda değil de başka bir meslek alanında
çalıştırmak üzere işe alan işverenler, bu sigortalıları sonradan meslekleri ile
ilgili alanda çalıştırmaya başlamaları halinde, sigorta primi işveren hissesi
desteğinden;
a) İşe alındığı tarih
itibariyle 18 yaşından büyük ve 29 yaşından küçük erkek ya da 18 yaşından büyük
kadın sigortalılar yönünden, yaş şartının sağlanmış olması nedeniyle
sigorta prim desteğinden yararlanılabilecek olan 24 aylık (aynı zamanda Türkiye
İş Kurumuna kayıtlı işsiz ise 30 aylık) süreye ilave olarak,
- Mesleki yeterlik belgesi
sahibi ise 24 ay süreyle,
- Mesleki ve teknik eğitim
veren orta veya yüksek öğretimi veya Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işgücü
yetiştirme kursunu bitirmiş ise 12 ay süreyle,
b) 29 yaşından büyük erkek
sigortalılar yönünden,
- Mesleki yeterlilik
belgesi sahibi ya da mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi
veya Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu bitirmiş ise
sadece 24ay (aynı zamanda Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz ise 30 ay) süreyle,
yararlanılabilecektir.
Destekten yararlanma
süresi, her halükarda, işe giriş tarihinden itibaren 4447 sayılı Kanunun
geçici 10 uncu maddesinde öngörülen süreleri aşamayacaktır.
§
Bahse konu teşvikten, her bir sigortalı için yalnızca
bir defa yararlanılabilecektir.
Ayrıca, teşvikten
yararlanmış olan bir sigortalının destekten yararlanma süresini tamamladıktan
sonra veya destekten yararlanma süresi sona ermeden işsiz kalması halinde,
sonradan işe girdiği işyeri işverenince bu teşvikten yararlanılması mümkün olamayacaktır.
Buna karşın, teşvikten
yararlanılan sigortalıların, teşvik süreleri tamamlanmadan işsiz kalmaları
halinde, yeni bir mesleki yeterlilik belgesini veya teknik eğitim veren orta
veya yüksek öğretimi ya da T. İş Kurumunca düzenlenen iş gücü yetiştirme
kursunu işsiz oldukları bu süre içinde temin etmeleri ve aynı bent
kapsamında yeniden işe alınmaları durumunda, bu sigortalılardan dolayı
teşvikten yeniden yararlanılabilecektir. Ancak, bu durumda ilk yararlanma
süresi, ikincisinden düşülecek ve toplam yararlanma süresi en son yararlanılan
destek için maddede öngörülen süreyi aşamayacaktır.
§
Aynı sigortalıdan dolayı 4447 sayılı Kanunun geçici 10
uncu maddesinde öngörülen
sigorta primi işveren
hissesi desteğinden yeniden yararlanılabilmesi için başlıca;
- Sigortalının işsiz kaldığı
süre içinde mesleki yeterlilik belgesini alması veya teknik eğitim veren orta
veya yüksek öğretimi ya da Türkiye İş Kurumunca düzenlenen iş gücü yetiştirme
kursunu bitirmesi,
- 31/12/2015 (31.12.2020
tarihine kadar uzatıldı.) tarihine kadar
destekten yararlanılmış olan işyerinde veya başka bir işyerinde yeniden işe
alınması,
- İkinci defa işe alındığı
tarihten önceki altı aylık dönemde Kuruma verilmiş aylık prim ve hizmet
belgelerinde kayıtlı olmaması,
- İkinci defa işe girdiği
tarihteki ortalama sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılması,
şartlarını sağlaması
gerekmektedir.
Yukarıda belirtilen durum
haricinde, kapsama giren bir sigortalının, destekten yararlanma süresi içinde
aynı işverenin aynı veya farklı SGK ünitesinde tescilli başka bir işyerinde
naklen ve hizmet akdi sona ermeden çalışmaya başlaması halinde dahi, yeni
işyerine başladığı tarihten önceki altı aylık süreye ilişkin düzenlenen aylık
prim ve hizmet belgesinde kayıtlı olması nedeniyle, söz konusu teşvikten kalan
süre içinde yeniden yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.
§
06111 kanun numarası, 2-7-
12-14-19-20-21-22-23-25-28-41-42-43-44-90-91-92
no.lu belge türlerine
kapalı olacaktır.
§
Ortalama sigortalı sayısının tespiti sırasında, asıl
işveren ile alt işverenlerce çalıştırılan
sigortalıların toplamının ortalaması
dikkate alınacaktır.
§
Çalıştırdığı Sigortalıları Kuruma bildirmeyen
İşyerleri 1 yıl süreyle teşvikten
yararlanamayacaktır.
(İşyeri bazında)
§
İşverenlerce e-Sigorta kanalıyla başvuruda bulunulması
gerekmektedir.
§
İşverenlerce kapsama giren sigortalılara ilişkin
e-Sigorta kanalıyla yapılacak
başvurular, www.sgk.gov.tr
adresinden e-Bildirge seçeneği işaretlenmek suretiyle erişilen “4447/Geç.10.md.
Sigortalı Giriş” seçeneği vasıtasıyla yapılacaktır. Söz konusu ekran vasıtasıyla
yapılacak olan girişlerde, sigortalının işe giriş tarihi itibariyle;
1) Altı aylık süre içinde
Kuruma verilen aylık prim ve hizmet belgesinde kayıtlı olup olmadığı,
2) Türkiye İş Kurumuna
kayıtlı işsiz olup olmadığı,
3) 18 yaşından büyük olup
olmadığı,
4) 29 yaşından (erkek
olması halinde) büyük olup olmadığı,
5) Bahse konu destek
kapsamında daha önce bildirilip bildirilmediği,
6) Türkiye İş Kurumunca
düzenlenen iş gücü yetiştirme kurslarını bitirip bitirmediği,
hususu sistem tarafından
kontrol edileceği gibi, işverenlerce beyan edilen bilgilere göre destekten
yararlanılacak olan süre de yine sistem tarafından belirlenecektir.
§
Devir edilen veya mirasçılara intikal eden işyerleri, yeni
işe başlayan işyeri olarak
kabul edilmeyecektir.
§
Bu teşvikten haksız yararlanan işverenler, 5 puanlık
teşvikten de yararlanamayacaktır.
§
İlk kez tescil edilen işyerleri teşvikten
yararlanacaktır. (Ortalama işçi sayısı sıfırdır)
§
Bir ayda işe giren ve işten çıkan sigortalılar, sayıya
dahil edilecektir.
4) Yurt dışına götürülen
işçiler ile ilgili % 5 prim teşviki
§
Özel sektör işyeri işverenlerince 5510 sayılı Kanunun
5 / (g) maddesi kapsamında sosyal
güvenlik sözleşmesi
imzalanmamış ülkelere götürülen Türk işçilerinden,
- Sosyal güvenlik
sözleşmesi imzalanmış veya imzalanmamış ülkelere geçici görevle gönderilen
sigortalılardan,
- Almanya ile yapılan
“İstisna Akdi” sözleşmesi çerçevesinde Almanya’ya götürülen Türk işçilerinden,
dolayı, genel sağlık
sigortası (GSS) prim oranının işveren hissesine ait kısmından yapılması
öngörülen beş (5) puanlık prim indiriminden yararlanılacaktır.
(Libya’da Türk
müteahhitleri yanında çalışan Türk işçileri hakkında GSS uygulanmadığından,
bu işverenlerimiz GSS % 5 prim teşvikinden yararlanamayacaktır.)
§
Sigorta Primi Teşvikinden Yararlanılacak Sigortalılar
için 06486 kanun numaralı aylık prim ve hizmet belgesinin seçilmesi
gerekmekte olup, bu belge 1, 4, 5, 6, 13, 20, 21, 29, 30, 32, 33, 35 ve 36
nolu belge türleri ile birlikte seçilebilecektir.
Buna karşın, SGDP’ye tabi
çalışanlar, Libya’da çalışanlar, Çırak ve işletmelerde mesleki eğitim gören
öğrenciler, Zorunlu staja tabi tutulan öğrenciler ve Harp malulleri ile vazife
malullüğü aylığı alanlar söz konusu beş (5) puanlık prim indiriminden
yararlanamayacaktır.
§
Uygulama, 1/6/2013 tarihinden itibaren geçerli
olacaktır. (İlk ay: 2013/Haziran olacaktır.)
§
Teşvikten yararlanılabilmesi amacıyla işverenlerce
işyerinin bağlı bulunduğu SGK Müdürlüğüne ayrıca başvuruda bulunulmasına gerek
yoktur.
§
İşverenlerin bu teşvikten yararlanabilmeleri için
borçlarının bulunmaması gerekmektedir.
(Yapılandırılmış veya
taksitlendirilmiş borçlar uygulamayı etkilemeyecektir.)
§
Öte yandan prim borçları işyeri bazında
değerlendirileceğinden, aynı işverenin borcu olmayan diğer işyerlerinden dolayı
teşvikten yararlanılabilecektir.
5) 10 ve üzerinde sigortalı
çalıştıran işverenler için uygulanacak prim teşviki
Bu teşvikten, aşağıdaki
tabloda belirtilen yerlerde faaliyet gösteren işyerlerinde,10 (dahil) ve
üzerinde sigortalı çalıştıran özel sektöre ait işyerleri yararlanabilecektir.
(I) SAYILI LİSTE (4 yıl)
|
(II) SAYILI LİSTE (5 yıl)
|
(III) SAYILI LİSTE (6
yıl)
|
Afyonkarahisar
|
Adıyaman
|
Ağrı
|
Amasya
|
Aksaray
|
Ardahan
|
Artvin
|
Bayburt
|
Batman
|
Bartın
|
Çankırı
|
Bingöl
|
Çorum
|
Erzurum
|
Bitlis
|
Düzce
|
Giresun
|
Diyarbakır
|
Elazığ
|
Gümüşhane
|
Hakkari
|
Erzincan
|
Kahramanmaraş
|
Iğdır
|
Hatay
|
Kilis
|
Kars
|
Karaman
|
Niğde
|
Mardin
|
Kastamonu
|
Ordu
|
Muş
|
Kırıkkale
|
Osmaniye
|
Siirt
|
Kırşehir
|
Sinop
|
Şanlıurfa
|
Kütahya
|
Tokat
|
Şırnak
|
Malatya
|
Tunceli
|
Van
|
Nevşehir
|
Yozgat
|
Bozcaada-Gökçeada
ilçeleri
|
Rize
|
||
Sivas
|
||
Trabzon
|
||
Uşak
|
10 ve üzerinde sigortalı çalıştırıldığının tespiti sırasında çeşitli belge türlerinde kayıtlı sigortalıların toplamı dikkate alınacaktır.
§
SGDP’ye tabi çalışanlar sigortalı sayısının tespitinde
dikkate alınacak, buna karşınçırak ve öğrenciler ile zorunlu staja tabi tutulan
öğrenciler toplam sigortalı sayısının hesabında dikkate alınmayacaktır.
§
Uygulamada, asgari on (10) sigortalı çalıştırma şartı,
işyerlerinin her biri için ayrı ayrı değerlendirilecektir.
§
Diğer taraftan, yasa hükmü 1/1/2013 tarihinden itibaren
yürürlüğe girdiğinden, aylık prim ve hizmet belgeleri, geçmişe yönelik tüm
şartları taşımak kaydıyla, kağıt ortamında verilecektir. Bunun için, daha önce
yasal süresi içinde kanun numarası seçilmeksizin ya da 05510 kanun numarası
seçilmek suretiyle2013/Ocak-Mayıs aylarına ilişkin Kuruma verilmiş aylık prim
ve hizmet belgeleri için iptal nitelikte, 46486/56486/66486 kanun numaralı asıl
nitelikte aylık prim ve hizmet belgesi düzenlenecektir. (Verilme süresi
öngörülmediğinden, bu belgeler her zaman verilebilecektir)
§
On (10) ve üzerinde sigortalı çalıştıran özel sektör
işyeri işverenleri, teşvikten yararlanmak amacıyla, 46486 / 56486 / 66486
kanun numaralı aylık prim ve hizmet belgelerini 1, 4, 5, 6, 13, 24, 29, 30, 31,
32, 33, 34, 35, 36 ve 37 nolu belge türleri ile birlikte seçebilecektir.
Buna karşın, SGDP’ye tabi
çalışanlardan, Yurtdışında çalışan sigortalılardan, çırak, öğrenci ve zorunlu
staja tabi tutulan öğrencilerden, Yalnızca işsizlik sigortası primlerine tabi
olanlardan, Harp malulleri ile vazife malullüğü aylığı alıp, yalnızca kısa
vadeli sigorta kollarına tabi olanlardan dolayı, söz konusu prim indiriminden
yararlanılamayacaktır. (2, 7, 12, 14, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 28, 39, 41, 42,
43, 44, 45, 90, 91 ve 92 no’lu belge türleri ile 46486 / 56486 / 66486 kanun
numaralı aylık prim ve hizmet belgelerinin seçilmesine sistem tarafından izin
verilmeyecektir)
§
(I) sayılı listede olan illerde faaliyet gösteren
işyerleri 4 yıl (46486 kanun numaralı belge) süreyle,
(II) sayılı liste
kapsamında olan illerde faaliyet gösteren işyerleri 5 yıl (56486 kanun numaralı
belge) süreyle,
(III) sayılı liste
kapsamında olan il ve ilçelerde faaliyet gösteren işyerleri 6 yıl (66486 kanun
numaralı belge) süreyle,
sigorta primi teşvikinden
yararlanabileceklerdir.
§
Sigorta primi teşvikinden, öncelikle malullük,
yaşlılık ve ölüm (MYÖ) sigorta
primlerinde (5) puanlık
prim indirimi, ardından Bakanlar Kurulunca belirlenen altı (6) puana isabet
eden SPEK alt sınırına kadar olan kazançlar üzerinden hesaplanan işveren
hissesine karşılık gelen tutarın toplamı sigorta primi kadar yararlanılacak
olup, sigorta primi teşvikinden yararlanılacak olan toplam işveren hissesi ise
%11 olacaktır.
Örneğin, Kısa vadeli sigorta kolları
prim oranı %1 olan bir işverence çalıştırılan 12 sigortalının 2013/Haziran
ayına ilişkin prim ödeme gün sayısının (300), prime esas kazanç tutarının ise
15.000,00 TL olduğu varsayıldığında, SPEK tutarı üzerinden 5 puanlık indirim
karşılığı Hazinece karşılanacak olan tutar = 15.000,00*5/100 = 750,00 TL
Asgari ücret üzerinden 6
puanlık indirim karşılığı Hazinece karşılanacak olan tutar = 300*32,62*6/100 =
587,16 TL olmak üzere toplam=750,00+587,16= 1.337,16 TL Hazinece
karşılanacak olan tutar,
İşverence ödenmesi gereken
tutar ise;
15.000,00*33,5/100
=5.025,00 TL,
5.025,00 TL- 1.337,16 TL= 3.687,84
TL olacaktır.
§
Teşvikten yararlanacak işverenin Türkiye genelinde
borcu olmamalıdır. Ayrıca 5510sayılı Kanunun 4/1-kapsamındaki borçları
toplamının brüt asgari ücretten fazla olmaması gerekmektedir.
Bu nedenle, aylık prim ve
hizmet belgelerini 46486/56486/66486 kanun numarası seçerek SGK’ya gönderen
işverenlerimizin, Türkiye genelinde yasal ödeme süresi geçmiş borçlarının olup
olmadığının her ay düzenli bir şekilde kontrol etmeleri gerekmektedir. (Bunun
için işyeri merkez adresinin bağlı bulunduğu SGK Müdürlüğüne başvuruda
bulunularak e-Borcu Yoktur aktivasyon işleminin yapılmış olması icap
etmektedir.)
Öte yandan,
46486/56486/66486 kanun numaralı aylık prim ve hizmet belgesi düzenlenmeden
önce, işverenlerimizce SGK’nın internet adresi www.sgk.gov.tr/e-SGK/e-Borcu
Yoktur/T.C. Hazine Müsteşarlığı’na Verilmek Üzere Düzenlenen
E-Borcu Yoktur Belgesi linki üzerinden kapsama giren borcun bulunup
bulunmadığının sorgulanması, borcun bulunması halinde, 46486/56486/66486 kanun
numarası seçilerek aylık prim ve hizmet belgelerinin işverenlerimizce
seçilmemesi gerekmektedir.
§
İşverenlerimizin bu teşvikten yararlanabilmeleri için
46486/56486/66486 kanun numaralı aylık prim ve hizmet belgelerini e-Bildirge
sistemi üzerinden gönderebilmelerine yönelik kodlama yapılması amacıyla SGK’ya
başvuru şartı bulunmamaktadır.
§
Alt işvereni bulunan asıl işverenlerce on (10) ve
üzerinde sigortalı çalıştırılmamasına karşın, alt işverenlerce çalıştırılan
sigortalı sayısı ile birlikte on (10) ve üzerinde sigortalı çalıştırılması
durumunda, gerek asıl işverence gerekse alt işverence çalıştırılan
sigortalılardan dolayı sigorta primi teşvikinden yararlanılması mümkün
bulunmaktadır.
§
Sigortalıları fiilen çalıştırmadığı tespit edilen
işverenler, anılan maddede öngörülen destekten bir yıl süreyle yasaklı hale
getirilmiştir.
Diğer yandan, sigorta primi
teşvikinden yararlanmak üzere bildirimi yapılan sigortalının, kapsama giren il
ve ilçelerdeki işyerlerinden bildirildiğinin tespiti halinde, bu işverenler
sigorta primi teşvikinden bir yıl süre ile yararlanamayacaklardır. Ayrıca bu
durumda, yersiz yararlanılan aylara ilişkin teşvik tutarı ilgili işverenden
gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte tahsil edilecektir.
§
Ekonomi Bakanlığınca verilen yatırım belgelerine
istinaden prim teşvikinden yararlanan işverenler bu teşvikten
yararlanamayacaktır.
§
06486 /46486 / 56486/ 66486 kanun numarası seçilmek
suretiyle düzenlenen aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı tahakkuk eden işsizlik
sigortası primleri hakkında, işveren hissesi sigorta prim teşviki
uygulanmayacaktır.
Kaynak : Hadi EYCE
SGK Uzmanı
http://www.gulbenkmusavirlik.com/yururlukteki-tum-sigorta-prim-tesvikleri-233.html